Sensasi dan Terkini

Monday 9 January 2017

BAGAN DATOH DITUKAR KEPADA BAGAN DATUK SEBAGAI DAERAH KE 12 DI PERAK



KONGSI INFO : Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah telah berkenan melafazkan titah perisytiharan Bagan Datuk sebagai daerah ke-12 di negeri Perak, seterusnya menandatangani plak perisytiharan berkenaan hari ini di Sekolah Menengah Sains Bagan Datuk (SABDA). Selaras perisytiharan tersebut, ejaan nama Bagan Datoh secara rasminya telah ditukar kepada Bagan Datuk.


Menurut catatan sejarah, Bagan Datoh mula dibuka sekitar 1880-an oleh Tok Kelah, manakala Pekan Bagan Datoh pula dibuka pada 1896. Pada waktu itu, ia dikenali dengan nama Sungai Keling dan ada yang memanggilnya dengan nama Pekan Baru.

Nama Tok Kelah memang tidak asing lagi di kalangan penduduk Bagan Datoh. Bagi generasi tua di Bagan Datoh, Allahyarham Tok Kelah merupakan seorang perwira yang cekal dalam usahanya membuka sebuah penempatan.

Nama Bagan Datoh diambil daripada gabungan antara lokasi dan struktur rumah penduduk asal, nama Tok Kelah itu sendiri dan kesilapan orang Inggeris menuturkan dialek Melayu.

Menurut sejarah, struktur rumah orang Melayu pada waktu itu didirikan di tepi Sungai Perak. Penghuninya dihubungkan dengan jambatan untuk ke daratan. Struktur binaan itulah yang dipanggil dengan panggilan “bagan” oleh masyarakat tempatan.

Kesukaran orang Inggeris menyebut perkataan “Datok” mengakibatkan sebutannya bertukar kepada “Datoh”. Maka sehingga ke hari inilah, nama Bagan Datok kekal dengan Bagan Datoh walaupun masyarakat lebih selesa menyebut Bagan Datok.

No comments:

Post a Comment